Pitný režim detí počas leta

V horúcich letných dňoch je veľmi dôležité dbať na pitný režim detí. Dieťa sa totiž dehydruje oveľa skôr, než vám vôbec stihne oznámiť, že je smädné. Je potrebné, aby deti každý deň dostali nevyhnutný objem tekutín. Bolesti hlavy, únava, malátnosť,podráždenosť, zápcha a v neposlednom rade i problémy s obličkami zápcha to všetko môže mať jedinú príčinu nedostatok tekutín v organizme. Dieťa je na znížený prísun tekutín,alebo ich odopieranie oveľa citlivejšie. Dôvodom je podiel vody v organizme tá totiž tvorí až 80 percent celkovej hmotnosti novorodenca. Najčastejší problém vyplýva práve z určenia množstva tekutín pre našich potomkov. V hlave máme väčšinou zafixované množstvo 1,5 – 2 litre, ktoré sa však odporúča dospelým. Malé deti predsa nemôžete donútiť vypiť toľko vody, ktoré by im naopak mohlo spôsobiť problémy so žalúdkom.Samotný príjem tekutín od narodenia postupne stúpa.

Ideálne by mal vyzerať asi takto:
Vek                       Objem tekutiny v ml/24 h                   Objem tekutiny v ml/kg/24 h
V
3 dni                           250-300                                            80-100
2 týždne                     400-500                                            125-150
3 mesiace                   750-850                                            140-150
6 mesiacov                 950- 1100                                         130-145
9 mesiacov                1000-1250                                         130
1 rok                          1100-1300                                         120-135
2 roky                        1350-1500                                         100-125
4 roky                        1600                                                   90-100
5 - 7 rokov                 1600-2000
8 a viac                      2000

Základom pitného režimu dieťaťa v ktoromkoľvek veku by mala byť číra, nízko mineralizovaná,pramenitá neperlivá voda s obsahom minerálnych látok maximálne 150-400 mg/l. Keď sme si už ujasnili konkrétne množstvo, teraz by ste sa mali naučiť zladiť zloženie pitného režimu. Sme to najmä my dospelí, ktorí robíme chybu pri ich tekutinových zlozvykoch. Veľmi radi ich učíme na čaje s kúskom cukru, podávame im sladené malinovky alebo sa spoliehame na ovocné džúsy. Tie by boli skutočne fajn, no museli by ste investovať buď do domáceho odšťavovača, alebo hľadať len produkty bez konzervantov a pridaného cukru, čo by sa vám hneď ukázalo ako veľký problém.Zabudnite na uľahčovanie si situácie a naučte deti piť obyčajnú čistú vodu, ktorú budete kombinovať s rôznymi čajmi. To, že existujú rôzne sladké alternatívy im ukážete len vy a len vy ich na to aj naučíte.

!!! Sladené nápoje zvyšujú riziko obezity !!!

V prípadoch,kedy dieťa odmieta piť, je potrebne ho vhodne motivovať. Skúste mu vodu naliať do pohárika s obľúbenou rozprávkovou postavičkou,alebo mu dovoľte piť so slamkou. Ak aj tak  pije málo skúste mu vodu do organizmu dodať inak, napr. pomocou riedkej polievky ovocia či zeleniny. Uhorka obsahuje 95 percent vody červený melón 80 percent.

Vhodné nápoje na uhasenie smädu:
Balená pitná voda
Stolové vody
Minerálne vody/neochutené/
Čaj

Opatrne narábajte aj s minerálnymi vodami, ktoré nemusia byť pre detský organizmus vhodné. Takisto by sa mali vyhýbať nárazovému väčšiemu pitiu. Radšej by mali tekutiny konzumovať priebežne počas dňa v úmerných dávkach a nie naraz do seba vliať viac ako tri deci a potom dlho nič. Pozor aj na pahltné pitie, ktoré im môže spôsobovať tráviace ťažkosti. Pitný režim dieťaťa nesúvisí s počítaním množstva tekutín, ktoré dieťaťu podáme ( i potraviny obsahujú vodu). Mali by sme dbať na pravidelné zaraďovanie tekutín (mlieka, vody) do jedálnička dieťaťa. Príjem tekutín by mal byť rozdelený v priebehu dňa do viac dávok. Raňajky, desiata, obed, olovrant, večera a podľa potreby dieťaťa samozrejme aj viac.

autor: Tibor Mišutka